VITAMÍN D

Untitled design (66)

Vitamín D: je jedním z nejvíce doplňovaných vitamínů. O účinku různých dávek a významu různých forem vitaminu D již bylo napsáno a prozkoumáno mnoho. Mnoho oblastí výzkumu je stále otevřených, což vede k novým poznatkům a aplikacím.

Vitamin D je běžně spojován pouze s vitaminem D3, ale přichází v různých formách (vitamíny). D3 je hlavní tvar a je vytvářen tělem. Znáte další formy?

Vitamín D1: vzniká kombinací ergokalciferolu (vitamín D2) a lumisterolu v poměru 1:1
Vitamin D2: ergokalciferol. Tento vitamín se tvoří pouze v plísních nebo kvasinkách; v některých zemích se přidává do margarínu a snídaňových cereálií.
Vitamin D3: cholekalciferol, produkovaný UV-B světlem na holé kůži a hraje roli při tvorbě a udržování kostí a vstřebávání vápníku.
Vitamin D4: 22-dihydroergokalciferol. Tento vitamín lze přirozeně nalézt pouze v houbách.
Vitamin D5: sitokalciferol. Tento synteticky vytvořený vitamín se také používá při léčbě rakoviny prostaty, protože na rozdíl od D3 ve vyšších dávkách nezpůsobuje hyperkalcémii.

Co jste nevěděli o vitaminu D3

Vitamín D3 je často označován jako „sluneční vitamín“, i když to není zcela správné. Je to proto, že vitamín D3, který naše pokožka produkuje vlivem slunečního záření, není ve stejné formě jako ten, který najdete v doplňcích stravy, a proto nemá stejné vlastnosti. Více o tomto a dalších zajímavých informacích o doplňkovém vitaminu D3 naleznete zde.

Jak již bylo zmíněno, informace z nedávných vědeckých výzkumů vitaminu D3 neustále přicházejí, někdy vyvracejí staré názory, jindy oznamují nové objevy o vstřebávání vitaminu D3 a o tom, které živiny a chování toto urychlují nebo působí proti němu. Vliv lidského chování na vstřebávání živin není radno podceňovat a hraje nepostradatelnou roli v tom, kolik z konzumovaného vitaminu D3 dokáže vaše tělo efektivně využít. Věděli jste například následující fakta o vstřebávání vitaminu D3?

Nadměrná konzumace alkoholu inhibuje vstřebávání vitaminu D3 v tenkém střevě i jeho zpracování v játrech. Dlouhodobá konzumace alkoholu má leptavý účinek na jemnou střevní stěnu v tenkém střevě, dělá ji tužší a umožňuje průchod méně živin. Po vstřebání je vitamin D3 metabolizován na biologicky dostupné složky v játrech. Při nadměrné konzumaci alkoholu jsou játra, která také odbourávají alkohol, značně přetěžována, v podstatě dlouhodobě nenávratně poškozena, čímž játra hůře vykonávají své četné práce.


Zjistit, zda máte dostatek vitaminu D3 v krvi, je obtížné určit bez krevního testu. Metodou, podle které to můžete sami odhadnout, je kompresní test: zde lehce zatlačíte palcem na střed hrudní kosti nebo bérce. Bolí to? Pak můžete mít nedostatek vitamínu D3. Více o kompresním testu najdete zde.

Pokud se po provedení krevního testu ukáže, že váš stav vitaminu D 3 je nízký, můžete to považovat za měřítko vaší potřeby nezbytného slunečního záření – vystavujete se slunečnímu záření dostatečně bez sluneční ochrany? Zvláštní je, že vitamín D3, který absorbujete prostřednictvím slunečního záření, nemůže způsobit předávkování! Nechráněné opalování se zdá být se současným konsensem kontroverzní, ale sluneční záření na holé kůži má řadu nepostradatelných vlastností. Podrobnosti najdete v dřívějším blogu o výhodách a nevýhodách slunečního záření.

Nejen lidé: i jedlé houby syntetizují vitamín D pod vlivem UV světla. Ale tam, kde se u lidí vytváří D3, houby syntetizují hlavně D2 a v menší míře D3 a D4. Konzumací čerstvých hub můžete denní potřebu vitamínu D získat přírodní zeleninovou cestou. Tento vitamín se jinak vyskytuje pouze v živočišných zdrojích.
Kofein může bránit optimálnímu metabolismu vápníku, což je možnost, která byla také identifikována v metabolismu vitaminu D3. Pod vlivem denního příjmu kofeinu 300 mg nebo více (účinek se ukázal výraznější se zvýšením dávky kofeinu) během vědecké studie se receptory D3 v osteoblastech (buňkách odpovědných za mineralizaci a stavbu kostí) navázaly na méně vitamínu D3 a následně méně D3 bylo metabolizováno. Pokračující pití velkého množství kofeinových nápojů tak může mít z dlouhodobého hlediska negativní vliv na hustotu kostí.


Podle prvních výsledků nedávného výzkumu se zdá, že resveratrol (dostupný jako doplněk stravy, ale také obsažený v červeném víně) dokáže zlepšit vstřebávání vitamínu D3, protože může potenciálně aktivovat a stimulovat receptory D3 v těle k navázání s vitamínem D3. Pití červeného vína je zdravé, s mírou!

Vitamin D a imunitní systém

Zapojení vitaminu D do dobře fungujícího imunitního systému je známá věc: vědecké výzkumy tuto vlastnost opakovaně prokázaly. Zároveň je u velké části populace potřeba vitaminu D vyšší, než je možné získat potravou. Je tomu tak zejména v tmavých měsících roku, kdy může být slunečním zářením absorbováno méně D3 a kdy lidé tráví méně času venku nebo by jim prospěla zdravější strava. Ne nadarmo se v poslední době začal v různých médiích znovu zmiňovat vitamín D, když se dny zkracují a pobyt doma je větší částí našeho dne.

Britský premiér se dokonce rozhodl reagovat revolučním způsobem. Ve Skotsku se NHS (UK National Health Service) již rozhodlo pro 4měsíční doplňkovou zásobu vitaminu D určenou pro všechny obyvatele Skotska, u kterých je příjem vitaminu D znepokojen. O tom se nyní uvažuje i v Anglii.

Co si myslíte: měly by všechny vlády poskytovat své populaci bezplatné doplňky vitaminu D pro každoroční zvýšení odolnosti? Nebo je lepší osvěta o zodpovědném opalování a výživě?

Náš oblíbený vitamín D

DROPI RAW RYBÍ EXTRA PANENSKÝ ISLANDSKÝ OLEJ OMEGA-3 S VITAMÍNEM D Z TRESČÍCH JATER 220 ML

dropi_original_220ml

Dropi raw rybí extra panenský olej z tresčích jater, pochází z Islandu je zpracováván za studena starou původní metodou.

https://www.blossom.cz/zbozi/dropi-extra-panensky-olej-z-trescich-jater-220-ml-3/